title
-tag?De title
-tag is één van de belangrijkste SEO-instrumenten om hoog in de zoekresultaten te kunnen voorkomen. Hieronder ziet u een voorbeeld van wat u ziet,
wanneer u in Google zoekt naar "zoekmachineoptimalisatie".
De eerste (blauw-gedrukte) regel is de title
-tag van
uw website-code.
Op deze regel heeft u invloed door in de code tussen de <head>
en </head>
-tags de title
-tag op te nemen.
Voor het voorbeeld hierboven ziet dat er dan als volgt uit:
<head>
<title> Zoekmachineoptimalisatie en zoekmachinemarketing | Nivo-Media Website Promotie</title>
</head>
title
-tag gebruikt?De title
-tag is door vele webmasters een verwaarloosd onderdeel. Het is interessant om eens te zoeken naar "untitled document" of "welkom op". Daarmee missen ze een uitgelezen kans om:
Ad 1. De titel is de naam van de pagina. Die springt dus als relevant in het oog, als je titel onderdeel uitmaakt van je zoekresultaat. Bovendien wordt het zoekwoord dik gedrukt. Het gevolg daarvan is, dat mensen dan eerder geneigd zullen zijn op jouw link te klikken. In feite kun je in de titel dus een korte reclameboodschap kwijt, die zelfs wervend zou kunnen zijn, zolang de tekst maar relevant blijft voor de zoekopdracht. In feite zou de titel van onze homepage dus korter moeten.
Ad 2. Niet alleen de zoeker, maar ook de zoekmachine vindt in bovenstaand voorbeeld de titel dus relevant voor de zoekopdracht "zoekmachineoptimalisatie". Zodoende kan je met de titel invloed uitoefenen op de zoekresultaten. Hoe relevanter, hoe hoger in de zoekresultaten.
title-tag
Samenvattend kunnen we zeggen, dat elke webmaster een relevante zoekwoord-rijke titel aan zijn document zou moeten toevoegen vóórdat de pagina wordt toegevoegd aan de website.
Bij onze optimalisatie-werkzaamheden is het onderzoeken en eventueel aanpassen van de title
-tag één van de eerste taken, gebaseerd op een terdege zoekwoordenonderzoek.