Inleiding – Wat is het?
Black hat
SEO is een term die staat voor technieken om hoger in de zoekresultaten te komen en die door de zoekmachine-beheerders wordt afgeraden of zelfs verboden onder andere op straffe van uitsluiting.
Wij worden even filosofisch:
Black Hat
SEO wordt al gauw als “onethisch” of “agressief” bestempeld door deze zelfde beheerders. En daarmee drukken zij een waarde-oordeel stempel op deze technieken. Een knap stukje marketing, om de bedrijfsstrategie van bij voorbeeld Google te promoten.
Helaas is daardoor de term “(on)ethisch”
in verband met
SEO-technieken een zoekterm geworden, die wij liever niet zouden willen gebruiken. Een betere term zou zijn “
duurzame” optimalisatietechnieken. Want vroeg of laat bestaat de kans, dat u wordt bestraft. Simpel gezegd: wilt u hoog eindigen in de zoekresultaten? Volg dan het beleid van de zoekmachines. Hun zoekmachine, hun regels.
Waarom moet u black hat SEO vermijden?
De grote zoekmachines willen net als wij kwaliteit leveren. Dat betekent, dat hun zoekresultaten moeten overeenkomen met de zoekopdracht. Daarnaast moet het zoekresultaat de kwaliteit opleveren die de (be)zoeker verlangt. Zo is het meestal niet prettig, om een bij een zoekopdracht als “afvallen” een zoekresultaat te vinden die te maken heeft met “afvalverwerking”, maar wel met “afslanken”. Hoewel het door technieken heel goed mogelijk is een dergelijk afwijkend resultaat te bereiken, zal dit zelden van lange duur zijn. Vroeg of laat wordt er in een database een “rode vlag” gezet en uw website krijgt nooit meer een bezoeker…
U begrijpt wellicht de tijd en moeite die zoekmachines steken in research en ontwikkeling om goede zoekresultaten te realiseren. En die zullen ze willen bewaken.
Hoe vermijd ik fouten?
Gelukkig hebben de zoekmachine-bedrijven richtlijnen gegeven waaraan webmasters zich moeten houden, om goed te scoren in de zoekresultaten. Wilt u zich daarin eens verdiepen, dan kunt u “
Een Google-vriendelijke site maken” eens doorlezen. Een vrij technisch verhaal met de belangrijkste punten om te vermijden hieronder:
- Vermijd verborgen links
- Maak geen gebruik van cloaking of verborgen omleidingen
- Voer geen geautomatiseerde zoekopdrachten uit
- Vermijd het volstoppen met irrelevante zoekwoorden
- Vermijd meerdere pagina’s met dezelfde of bijna dezelfde inhoud
- Geen virussen
- Maak pagina’s voor mensen, niet voor zoekmachines. Zorg voor relevante inhoud
Gevolgen
Bedrijven als Google en Yahoo hebben teams van medewerkers in dienst, die handmatig zoekresultaten controleren. Dat doen zij onder andere, nadat een zoekrobot een alarm heeft laten afgaan. Zodra zij onregelmatigheden ontdekken, krijgt uw bedrijf strafpunten, afhankelijk van de ernst.
Het gevolg daarvan is een daling van de positie in de zoekresultaten.
Zelfs is het mogelijk, dat uw site volledig uit de zoekresultaten wordt gehaald. U zult dus geen bezoekers meer via Google krijgen. Veel sites zijn voor 60% of meer afhankelijk van de zoekresultaten. Het is dus van groot belang om de richtlijnen op te volgen.
Uw site heeft een penalty. Wat dan?
Uw website (laten) controleren op onregelmatigheden, die (laten) verhelpen en
Google vragen om uw site weer in de index te laten opnemen en het beste er van hopen.